پیامهای مقام معظم رهبری
جلسه ى ما با معلّمان در هر سال، یک هدف اصلى دارد و چند هدف پیرامونى؛ هدف اصلى تکریم نمادین از معلّم است. ما میخواهیم با این دیدار ارادت خودمان را به مقام معلّم ابراز کنیم؛ این حرکت نمادین کار لازمى است، باید تکریم معلّم و حرفه ى تعلیم در جامعه ى ما همگانى بشود، همه افتخار کنند به معلّم بودن، همه افتخار کنند به اینکه به معلّم سلام میکنند، احترام میکنند. مقام معلّم هرچه بالا برود، مقام تعلیم و تربیت در جامعه بالا رفته است. نگاه کوته بینانه به معلّم براى جامعه یک خسارت است، این را باید مانع شد؛ نگاه به معلّم باید نگاه تکریم آمیزباشد.
مقام معظم رهبری 93/2/17(در دیدار با معلمان سراسر کشور)
اگر کسى داراى تفکّر بود، این روحیّه موجب میشود که او بتواند مسائل مهمّ علم را هم کشف کند. اگر جوان ما، عالم ما، دانشمند ما متفکّر بار آمده باشد، از آن ذخیره ى دانشى که در اختیار او است، ده ها و صدها مسئله ى جدید مطرح میکند و پاسخ میگیرد. پس استفاده ى از علم با تفکّر ممکن است.
معلّم دانش مى آموزد، تفکّر مى آموزد، اخلاق و رفتار هم مى آموزد؛ آموختن رفتار و اخلاق از قبیل آموختن دانش نیست که فقط انسان از روى کتاب بخواند؛ درس اخلاق را با کتاب نمیشود منتقل کرد، بیش از کتاب و بیش از زبان، رفتار مؤثّر است؛ یعنى شما در داخل اتاق درس و میان دانش آموزان، با رفتار خودتان به آنها درس میدهید.
. همه ى دستگاه ها در دولت، وظیفه ى پشتیبانى آموزش و پرورش را دارند؛ چه دستگاه هایى که به برنامه وبودجه میپردازند، و چه دستگاه هایى که آنها را در مجلس شوراى اسلامى تأیید میکنند و تصویب میکنند، باید نگاه همه ى آنها به آموزش وپرورش یک چنین نگاهى باشد.
یک مسئله هم مسئله ى دانشگاه فرهنگیان است که من حالا در راه به وزیر محترم هم این را گفتم؛ این دانشگاه فرهنگیان - یا به تعبیر قدیمى، دانشگاه تربیت معلّم - دانشگاه است، لکن با دانشگاه هاى معمولى فرق دارد. علاوه ى بر امتیازاتى که دانشگاه هاى دیگر دارند، امتیاز «تولید معلّم» مخصوص این دانشگاه است؛ این شرایطى دارد؛ به این دانشگاه خیلى باید اهمّیّت داد.
مقام معظم رهبری 93/2/17 (در دیدار با معلمان سراسر کشور)